Blomslätt

Alla inlägg under december 2010

Av Isabell & Emil - 29 december 2010 22:00

Oj vad jag och Jonas (min svåger) har fått skratta idag och inte åt vad eller vem som helst, utan åt Emil!

 

Vi hade bokat upp Jonas för att få hjälp att hämta upp våran första leverans av fönster på Bröderna Olsson inne i Kalmar. Dagen började med att Emil och jag tog en alldeles för lång sovmorgon(!) men vi kom slutligen iväg framåt halv ett. Hämtade upp Jonas i Ölvnigstorp för att styra in mot stan igen. In på lantmännen för att köpa foder till Jonas och Saras får. Köra vidare och Emil söt som han är, har funderat i många dagar utan att kläcka ur sig något, om att han nu tror att fönstrerna inte går in i släpet som vi skulle låna från hans jobb (anledningen till att vi inte kunde använda vårat släp var att vi inte hade några vinterdäck på)

Vi åkte till Bröderna Olsson för att fråga om de hade någon släpkärra att låna ut till oss, men tyvärr de släpen som fanns inne var det punktering på och elen var paj på det andra. Så det var bara att hoppa in i bilen och köra till Emils jobb och hämta upp släpkärran, som vi blev lite skeptiska till när vi såg den. Lite kli i huvudet på det, men äsch, man måste ju prova för att veta! Tillbaka till Bröderna Olsson där vi får vänta i en sisodär evighetet på att de ska få fram alla våra fönster. Emil börjar nu bli lite stressad och det är nu det roliga börjar dra igång. Till slut kör killen fram med våra fönster och försöker lirka in dem på släpkärran, men guess what? Fönstrerna var för höga! Vi skrattade mest åt det för det var ju så typiskt, men Emil tog det inte lika roat och började stirra upp sig om hur vi skulle lösa detta nu. Jonas kom med en ide och vi fick åka iväg för andra gången för att byta släp. Mot ramirent, och med lite lycka nu så fanns det ett ledigt släp som vi kunde låna! Tillbaka till elajo för att lämna släp nr.1, tillbaka till ramirent för att hämta släp nr. 2. Emil var ganska stressad nu över hur vi skulle hinna med allt. Och ju mer stressade Emil var, desto roligare! Tillslut kom vi tallbaka igen (efter lite felköring av en stressad förare :) ) På med fönstrerna på släpet och dags att spänna dem, så Emil ska ta fram spännbanden ur bilen och vad händer där? Jo spännbandet hakar fast i Jonas 40kg fodersäck och pof! Helt plötsligt hade vi 40kg majsfoder i HELA bagagen! Jag vek mig av skratt men det gjorde inte Emil :( Sen var det dags att tuta och köra mot tvärskog, och precis när Emil ska börja svänga ner mot motorvägen inser Jonas och jag att vi börjar bli hungriga och vill ha en hamburgare på donken. Emil byter fil i sista sekund och kör oss nu mot donken med ett vingligt släp full lastat med fönster. Jonas och jag skojade ju med lilla Emil men vi vågade inget säga något så vi fick vackert beställa varsin hamburgare, annars hade vi nog blivit utslängda på motorvägen! Hahaha.. Väl tillbaka i tvärskog senare så gick allt bra!

 

Tänk vilken rolig dag man kan ha med lite fönster :)

 

 

 

Här är en del av våra nya fina fönster:

 

      

Av Isabell & Emil - 27 december 2010 14:49

Igår eftermiddag när vi kom ut till huset vägrade jag att slipa och spackla i min ensamhet. Så Emil fick greppa slippappret och jag kom efter med andra omgången av spackling. Finns det något tråkigare än att spackla!? När vi var klara satt vi en bra stund och disskuterade om det stora problemet i vårat blivande vardagsrum: soffan! Vi får inte plats med en så stor soffa som vi allra helst skulle vilja ha men nu har vi kommit fram till att vi får dras med våran *host* gamla soffa (som är 2 år). Vi disskuterade också om vi ska göra klart vardagsrummet nu och sätta upp tapeterna. Så vi ska preliminär boka svärfar på söndag, så Bosse om du läser det här vet du vad som väntar i helgen! Haha..

 

Back to work och jag fick vara med och dra elen i vardagsrummet. För min del var det bara att rikta in nån kabel i doshålen(?) och Emil kopplade på kablarna som skulle gå emellan och jag drog tillbaka allt. Jaja det var ju inte så avancerat ;) Idag ska vi ge oss på och dra färdigt elen i köket och fräsa ner plankan i golvet. Vi vill försöka ha detta klart tills på onsdag då vi ska börja med isoleringen i badrummet.

 

Jag ska ta bilder på snökaoset som råder på våran gårdsplan! Nu är det så illa att Emils farbror inte klarar av att ploga undan med sin lilla traktor. Så nu måste vi försöka få tag på en snöslunga, och det lär väl inte vara det lättaste!




Här kommer några skit tråkiga bilder på spacklingen haha

 

                 


Av Isabell & Emil - 22 december 2010 10:08

Min fina syster gjorde en söt liten krans till oss, så nu är det julkänsla även på Blomslätt :)

 

  

Av Isabell & Emil - 22 december 2010 10:03

stommarna har kommit på plats :)


     


 


 

Av Isabell & Emil - 15 december 2010 14:52

Köksstommarna är nu inhandlade och ihopmonterade och ska sättas upp på väggarna idag! Luckorna var vi osäkra på så vi valde att vänta med dem, men nu har vi nästan bestämt oss för Lidingö från IKEA. Vitvarorna har vi också beställt och de levereras v.2.  



Nu börjar resultaten synas efter allt jobb! ;)


Av Isabell & Emil - 13 december 2010 11:35

För två helger sedan hyrde vi en slipmaskin och slipade golven i köket och vardagsrummet. I helgen har vi gjort iordning köksgolvet. Det blev en svart pigmenterad lack, som skulle bli mörk mörk brun, men nja, så blev väl inte resultatet helt. Det var ett jäkla styr att få tag i rätt färg som vi ville ha. Vi hade tänkt oss att mörk betsa golvet men det var inte så lätt att få tag på en klarlack som kunde målas över betsen. Så det fick bli en pigmenterad lack. Jag var väl ganska nöjd efter första strykningen men Emil gav sig inte och ville måla en gång till. Så efter det första lagret slipade vi lite för att få det andra reultatet jämnare.



Före:

             


Första lackningen:


              


Slipning:



Andra lackningen:

 

                 



Och sedan klarlackningen första omgången 


 


Blev lite mörkare än vad vi hade tänkt oss, med det blir säkert bra med lite piff piff till haha

Av Isabell & Emil - 10 december 2010 14:54

..kommunalt vatten och avlopp :( Vi är inte jublande glada över beslutet om jag säger så.


Men vi får se det possitiva. Vi kan nu fixa en permanent och fungerande anläggnig redan i början av nästa år och vi slipper då lösa vatten och avlopps bekymret med en tillfällig lösning. I dags läget har vi inget avlopp och vattnet får hämtas ute i brunnen.



Ikväll ska jag försöka ta bilder, men jag vet inte riktigt på vad?! Visserligen är panelen i köket färdigmålad nu efter sisodär 311 olika färglager(!) och golvet är nyslipat. Emil ska olja golvet ikväll och det ska bli spännande :) Nästa vecka är det dags att köpa stommarna till köket, och ivrig som jag är kan jag knappt vänta!!!

Presentation


Följ med oss på våran resa genom en total renovering av vårat hus på våran lilla gård Blomslätt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards