Blomslätt

Alla inlägg under september 2010

Av Isabell & Emil - 22 september 2010 10:02

Vi har bekymmer, ett komiskt sådant. Vad ska vi ha för lampor i köket? Vi är helt och hållet överrens om vad vi inte ska ha för lampor men när vi kommer till vad vi vill ha kliar vi oss bara i huvudet och tittar på varandra och väntar på att nån ska öppna truten. Men där står vi, båda knäpp tysta och inte en enda ide kommer ur munnen.

Jag säger till Emil: -Du är ju elektriker, du ska kunna sånt här.

Han fnyser till och säger: -Då blir det lysrör!

Aldrig i hela mitt liv, säger jag. Ungefär här befinner vi oss nu.

Av Isabell & Emil - 21 september 2010 12:15

Dynamit Harry fick komma och hjälpa oss med att spränga bort stenen som ligger alldeles för olägligt i den nya grunden..  


Steg 1

 


Steg 2


Steg 3

 


Steg 4

 


Steg 5

Av Isabell & Emil - 19 september 2010 23:00

Den här helgen har vi hyrt en grävmaskin och en kompaktlastare. Planen var att vi skulle gräva till grunden på det blivande utbygge för badrummet. Men vi stötte på problem! En stor sten var i vägen för grävandet så vi fick ringa efter hjälp för att kunna lösa problemet. Planen blev att vi ska spränga bort en del av stenen i början av nästa vecka. Så inte blev det så mycket grävande här som vi hade tänkt oss..


                                          Skit sten i  vägen



Här stod vi med två hyrda maskiner en hel helg, vi kunde ju inte bara låta dem stå, så vi började gräva ner ett kabelrör ifrån huset bort till ladan, då Emil vill koppla in en elcentral ute i ladan i framtiden. Jag fick testa på att gräva och det var ju hur kul som helst! Emil tyckte det var skit tråkigt för jag vägrade att gå ur grävmaskinen!

Jag tror att vi tillochmed blev ovänner för en stund för att båda ville så hemskt gräna gräva ;) Vi ska ju också tillägga att jag grävde det mesta ifrån huset fram till ladan! Haha..


På lördagen kom Emils syster Jennie med fam. ut för att lille Hugo ville se på maskinerna då han har ett stort intresse för dessa. Han var super nöjd över att få vara med och gräva med Emil :)


                  Den fin fina grävmaskinen :)      



Grävningen ifrån huset bort till ladan:

 

           





Men Emil fick iaf leka loss med kompaktlastaren, för den vågade inte jag köra med, för den var mer eller mindre en "självmordsmaskin" ;)

                                                  

              

                                     



Sen tyckte jag att vi lika gärna kunde börja röja runt om huset i rabatterna, inför våren då vi ska ge oss på fasaden. Så bort med nyponbuskarna och divrse växter. Det blev ett helt annat hus..


Innan:


 

Efter:


        



Av Isabell & Emil - 12 september 2010 22:45

Lördag och vi ska ta ner väggen mellan köket och gröna rummet. Emils mamma, pappa och syster med familj kom för att hjälpa till. Medans Barbro och Jennie med barn gick till skogen för att plocka svamp började vi med väggen. 


                


                            


Och såhär blev reultatet:


   




När väggen var nere så var det dax att såga upp ett nytt dörrhål från den lilla hallen, in till det blivande badrummet. Väggen vi skulle såga i var bärande, men grabbarna redde ut det galant.


       





               




Tack alla för hjälpen!



På kvällen började Emil att regla upp den nya väggen till badrummet och köket.


 


Jag fick fortsätta att rensa spik i taket och när det var klart började jag knacka ner putsen som fanns runt spisen. När kvällen började ge sig in mot natttid började jag bli lagom trött vilket märktes då jag mestadels hamrade på mina fingrar istället för stämmjärnet!


   spikrensning är alltid ett roligt lördagsnöje   


Ungefär såhär mycket gjorde jag på spisen innan jag gav upp. När vi kom tillbaka på söndagen hade jag sån träningsvärk av allt hamrande i handleder och händer att jag inte orkade knacka mer än två min i sträck! Efter sisiodär 45 minuters slit kommer Emil med den briljanta iden att ta hem en bilmaskin(?) från jobbet dagen efter. Just då stod han inte högt i kurs!

                             

Av Isabell & Emil - 10 september 2010 15:30

..till den här fina släpkärran :D


                             

Av Isabell & Emil - 9 september 2010 22:45

Idag tog vi oss an gröna rummet, där det blivande köket och badrummet ska finnas.



                                 



                            .     


               

                         


                                  

Av Isabell & Emil - 8 september 2010 23:30

Idag har vi rivit ut köket! Jag slet ner massoniten ifrån väggar och tak och Emil fick roa sig med att ta bort diskbänken och pilla lite med avloppet.            




Såhär såg det ut innan:

 

 

                      


                         



Och efter:

 


           




                          

Av Isabell & Emil - 8 september 2010 11:55

Nu är nedervåningen så gott som tom, skönt! Jag ska strax åka ut till huset och köra iväg med några lass till tippen. När Emil sen kommer ska vi börja riva i köket :) Diskbänken ska bort och jag ska börja riva ner massoniten på väggarna.


Grävmaskinen och någon mer maskin är nu bokad till nästa helg. Vi ska gräva till badrummet och jag ska försöka få Emil att gå med på att vi ska gräva till glasverandan också, men det är tvecksamt om jag lyckas med det ;)



Ha det gott alla vänner!

Presentation


Följ med oss på våran resa genom en total renovering av vårat hus på våran lilla gård Blomslätt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards